Háttér
A szakképzésnek kulcsszerepe van abban, hogy a fiatal szakembereket felkészítse a gyorsan fejlődő globális és digitális gazdaság kihívásaira. Az oktatás azonban gyakran az üzleti világtól elszigetelten működik, és így az iskolák által nyújtott és a munkaadók által elvárt készségek közötti szakadék egyre nő.
A munkaerőpiacon gyakorlatias tudásra van szükség, a tankönyvekben pedig többnyire az elmélet dominál. A tananyagok a digitális világba beleszületett diákok számára nem eléggé motiválók, és nagyon kevés valós, munkaszituációkból vett példát tartalmaznak. Miközben a legtöbb munkahelyen elvárás, hogy a munkatársak projektszemléletben dolgozzanak, a projektmódszer és az ahhoz kapcsolódó munkaformák még mindig nem integrálódnak a képzésekbe, és a szakoktatók jelentős része még nincs is felkészülve a projektmódszer alkalmazására. A hagyományos tanítási módszerekkel a multidiszciplináris megközelítés nehezen illeszthető össze, pedig a végzett fiataloknak a munkahelyi problémák megoldásához különböző tantárgyakból származó ismereteket és készségeket egyszerre kell alkalmazniuk. Miközben a munkaadók azt várják a leendő alkalmazottaktól, hogy csapatmunkában, projekteken dolgozzanak, a projektmódszert és az ehhez kapcsolódó munkaformák nem terjedtek el a szakképzésben, és a projektalapú tanítási módszerek gyakran hiányoznak a szakképzésben oktató tanárok eszköztárából.
A projekt célja
A projekt célja a munkaerő-piaci igények megjelenítése a szakképzésben, a tanárok felkészítése arra, hogy a cégekkel együttműködve, általuk javasolt valós problémák megoldására irányuló projektfeladatokat dolgozzanak ki a diákok, a leendő munkavállalók számára. A cél elérése érdekében a konzorcium:
-
áttekinti a partnerországok informatikai és mezőgazdasági ágazatainak alapképzésében alkalmazott tanterveket, tankönyveket és oktatási módszereket;
-
felkészíti a két ágazatban tanító tanárokat a projekt módszer, innovatív értékelési módszerek alkalmazására és digitális tananyagok fejlesztésére;
-
tanárok és munkaerőpiaci szereplők együttműködésében életközeli projektek fejleszt a szakképzésben tanuló diákok számára;
-
online adatbázis-alkalmazást fejleszt a multidiszciplináris szemléletben fejlesztett, projekt-orientált, jó minőségű és motiváló, (mikro) tananyagok publikálására;
-
mini-kurzusokkal készíti fel a tanulókat a projektek sikeres megvalósítására;
-
a tapasztalatok alapján felépített modellt kézikönyv formájában közzéteszi a szakképzésben dolgozó tanárok számára.
Célcsoportok
-
Szakképző iskolák vezetői, igazgatói
-
Szakképző tanárok/oktatók
-
Mezőgazdasági és informatikai szektorban működő vállalkozások
Az eredmények hasznosítói
-
Szakképzésben tanuló diákok
-
Munkáltatók
Tervezett termékek
R1 - Szakképzési tankönyvek és a tananyagok 21. századi megfelelősége - tanulmány
R2 - Projekt-alapú tanulás interdiszciplináris megközelítéssel – vegyes képzés a szakoktatók számára
R3 - Munkaerőpiac-orientált projektek diákoknak
R4 - Újra hasznosítható digitális mikro-tanulási tartalmak online adatbázisa a szakképzés számára
R5 - Mini-kurzusok és projektek szakképzésben tanuló diákoknak
R6 - Digitális mikro-tananyagok fejlesztése, közzététele és újrahasznosítása - módszertani útmutató szakképzésben dolgozó tanároknak